Włoski malarz renesansu

440. rocznica śmierci Tycjana stała się inspiracją do zorganizowania wystawy „Włoski malarz renesansu” w Wypożyczalni Głównej KBP.

Sława Tycjana przetrwała stulecia. Długie życie artysty sprawia wrażenie jednego wielkiego pasma sukcesów i zaszczytów. W rzeczywistości upłynęło ono na nieustannych poszukiwaniach. Malarz zawsze był gotów poddać się próbie, podejmować nowe wyzwania.

Śledząc drogę artystyczną Tycjana można mieć przegląd wszystkich najważniejszych zjawisk w malarstwie epoki renesansu, od początkowej harmonii i wdzięku po dramatyczne napięcie charakterystyczne dla dzieł z końca tego okresu.

Tycjan był uczniem Belliniego, a następnie pracował w warsztacie Giorgionego.

Prędko znalazł się na czele szkoły weneckiej, dzięki przebogatej kolorystyce i dynamice swoich kompozycji, której przykładem może być ogromny obraz ołtarzowy „Wniebowzięcie Marii" z bazyliki dei Frari. Od namalowania w 1518 roku „Bachanaliów” dla księcia Ferrary, Alfonsa d’Este, zaczął pracować na zamówienia dworów włoskich (Gonzagów, a następnie della Rovere i Farnese). Sławę malarza, którą zawdzięczał głównie sugestywności swoich portretów, pomnożyli literaci, między innymi wpływowy Pietro Aretino, któremu Tycjan zawdzięcza kontakt z Karolem V, swoim najzamożniejszym zleceniodawcą.

Styl malarza, początkowo pozostającego pod wpływem Giorgionego, do ok. 1540 r. stawał się coraz bardziej dynamiczny. Później artysta uległ fascynacji manieryzmem.

W 1545 r. zdecydował się na wyjazd do Rzymu w celu zapoznania się z najnowszymi tendencjami. Punktem kulminacyjnym tego pobytu było spotkanie z Michałem Aniołem.

Koncepcje dwóch wielkich artystów różniły się w zasadniczy sposób: Michał Anioł w centrum swoich poszukiwań stawiał postać człowieka, a Tycjan - barwę.

Po dwóch podróżach do Niemiec, wraz z dworem Karola V, od 1551 r. w jego twórczości występują dwa równoległe nurty: do pierwszego można zaliczyć pełne dramatycznej ekspresji weneckie obrazy ołtarzowe (np. „Męczeństwo św. Wawrzyńca”, „Pieta”), do drugiego zaś malarstwo mitologiczne, interpretowane jako tragiczne odbicie losu ludzkiego.

Na wystawie, która czynna będzie w okresie wakacyjnym, prezentowane są tylko nieliczne prace artysty. Więcej pięknych reprodukcji malarza można obejrzeć w zbiorach Czytelni Głównej KBP. Serdecznie zapraszamy.

Poprawiono: wtorek, 05, lipiec 2016 14:16

Kalendarz wydarzeń

Kwiecień 2024
P W Ś C P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Początek strony