„Tworzywa sztuczne” - EkoPaka nr 2

„Tworzywa sztuczne” - EkoPaka nr 2, czyli kontynuacja zagadnień związanych z edukacją ekologiczną dzieci, mająca na celu popularyzację idei zamkniętego obiegu surowców i recyklingu, w oparciu o materiały nadesłane przez INTERSEROH Organizację Odzysku Opakowań SA.

W połowie stycznia, uczniowie z klas pierwszych Szkoły Podstawowej nr 3 i Szkoły Podstawowej nr 10 spotkali się w Filii nr 4 na dwóch kolejnych zajęciach, w celu poznania, czym są tworzywa sztuczne, z czego powstają, do czego służą i jak można je wykorzystać powtórnie, by oszczędzić wyczerpujące się złoża ropy naftowej i nie zaśmiecać środowiska naturalnego.

Wpierw, po krótkiej pogadance, dzieci nauczyły się rozróżniać potocznie funkcjonujące pojęcie „plastik” od terminu „tworzywa sztuczne”. Następnie dowiedziały się, skąd biorą się te tworzywa, czyli: co to jest ropa naftowa, jak się ją wydobywa i przetwarza. Przy omawianiu tych zagadnień, pomocne były: plakat oraz książka „Pod wodą/ pod ziemią”. Dla lepszego zobrazowania dzieciom procesu wydobywczego, przeprowadzony został eksperyment z dmuchanym balonem, napełnionym wodą, który przekłuty wytrysnął wodą, podobnie jak wytryskuje z ziemi ropa naftowa. Eksperyment powiódł się i dostarczył dzieciom nie tylko nowej wiedzy, ale także i wiele zabawy.

W kolejnym etapie, dzieci miały odszukać, wśród zgromadzonych na stoliku przedmiotów takie, które były wykonane z tworzyw sztucznych i charakteryzując je, nadawać im cechy odróżniające je od przedmiotów naturalnych, wykonanych np. z drewna. Omawiając ich funkcje użytkowe, zwróciły uwagę na to, że często się one psują, ulegają zniszczeniu i są wyrzucane do śmieci. Zauważyły, że im więcej się ich zużywa, tym więcej trzeba ich produkować, przez co powstaje problem nie tylko z ich pozbywaniem się, bo rosną góry śmieci, ale także z nadmierną eksploatacją złóż ropy naftowej, której jest na świecie coraz mniej. Utwierdziło je w tym przekonaniu kolejne zadanie: uruchomienie własnej linii produkcyjnej tworzyw sztucznych, na bazie specjalnej masy. Jedna grupa wydobywała tę masę, druga ją przetwarzała, czyli urabiała, by na końcu ostatnia grupa mogła coś z niej wytworzyć. Zadanie nie było łatwe, ale się udało. Dzieci lepiły z masy różne proste przedmioty i im więcej ich powstawało, tym szybciej ubywało masy, podobnie jak ubywa ropy naftowej w złożach. Same doszły do tego, że gdyby pominąć wciąż ponawiany etap wydobycia i przetwarzania, a zadbać o recykling tego co już wyprodukowano, to z pewnością środowisko naturalne wiele by zyskało. W ćwiczeniu grupowym, malując mega kolorowankę, potrafiły bezbłędnie oddzielić przedmioty z tworzyw sztucznych jednorazowego i wielokrotnego użytku.

Bawiąc się w grupach, rozegrano wiele ciekawych konkursów. W każdej z konkurencji tworzywa sztuczne były w roli głównej. Na czas układano z piankowych chińskich tangramów kształty zwierząt, nawlekano na sznurek kolorowe kulki, budowano z klocków pojazdy i robiono odciski w masie. Dużo emocji wywoływała też gra na piankowych, nie rysowanych kredą, klasach. Butelki po wodzie posłużyły jako kręgle i jako tyczki w rozegranym slalomie z plastikową miotłą i plastikową piłką.

Widząc do czego można wykorzystać zużyte przedmioty z tworzyw sztucznych, dzieci obiecały, że od teraz, zamiast od razu wyrzucać je do śmieci, będą wymyślać dla nich nowe funkcje, dając im drugie życie.

Na zajęciach z EkoPaki dzieci musiały przyswoić sobie dużo wiedzy, ale dzięki temu, że wszystko odbywało się podczas zabawy i przy użyciu ciekawych rekwizytów, nie było to aż takie trudne.

Z biblioteki wychodziły obdarowane prezentem - niespodzianką oraz materiałami edukacyjnymi, przesłanymi przez organizatora projektu, dopytując się o czym będzie kolejna, trzecia EkoPaka... Ale tego nikt jeszcze nie wie.

Poprawiono: środa, 27, styczeń 2016 14:40

Kalendarz wydarzeń

Maj 2024
P W Ś C P S N
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Początek strony