„Warto być asertywnym” - nowy cykl lekcji multimedialnych w Filii nr 4

W styczniu w Filii nr 4 KBP odbyła się pierwsza z pięciu zaplanowanych w bieżącym roku lekcja multimedialna na temat zachowań asertywnych, adresowana do uczniów szkoły podstawowej. Tytuł całego cyklu brzmi „Warto być asertywnym”, a poszczególne jednostki lekcyjne będą dotyczyły takich problemów jak: wagary, kradzież, wymuszenia czy kłamstwa.

Cykl lekcji realizowany będzie w ramach Programu Nauczania Wartości, który ogłosiła Fundacja ABCXXI Cała Polska Czyta Dzieciom. Przygotowany został w oparciu o wybrane pozycje z literatury dla dzieci i młodzieży oraz pakiet filmów edukacyjnych - „Asertywność”.

„Warto być asertywnym. Kłamstwo” to temat pierwszej lekcji, w której wzięli udział uczniowie klasy piątej Szkoły Podstawowej nr 10 w Krośnie wraz z wychowawcą. Lekcja składała się z trzech części.

W pierwszej, przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnej, omówione zostały trzy rodzaje postaw: agresywna, uległa i asertywna. W ich odróżnieniu pomogło uczniom ćwiczenie pt. „Otwórz pięść”. Podczas dyskusji i burzy mózgów piątoklasiści usiłowali odpowiedzieć na pytania: dlaczego zachowujemy się agresywnie bądź ulegle i jakie następstwa niosą ze sobą takie postawy. Następnie próbowali udowodnić postawioną wspólnie tezę, że tylko zachowanie asertywne jest właściwe i przynosi wiele korzyści.

W drugiej części lekcji zaprezentowane zostały przykłady zachowania uległego i asertywnego na podstawie czytanego tekstu z książki „Zbyt miła” M. W. Pellegrino. W rozdziale zatytułowanym „W autobusie”, uczniowie poznali główną bohaterkę książki - Anię, która nie postępuje w zgodzie z tym, co czuje i ulega presji koleżanki. Natomiast rozdział „W zgodzie z sobą”, to przykład zachowania asertywnego głównej bohaterki. Po wysłuchaniu w/w rozdziałów uczniowie nie mieli najmniejszych problemów ze wskazaniem właściwej postawy Ani.

Postawę uległą zaprezentowano także w filmie „Asertywność. Kłamstwo.”. Uczestnicy lekcji przyznali, że gdy nie umiemy być asertywni, to często uciekamy się do kłamstwa. Po obejrzeniu filmu nastąpiła dyskusja. Uczniowie swobodnie wypowiadali się na temat: co czuje osoba okłamana, dlaczego ludzie kłamią i jakie mogą być skutki kłamstwa. Ponieważ historia opowiedziana w filmie miała otwarte zakończenie, uczniowie próbowali dopowiedzieć jej finał. Ważnym punktem lekcji był komentarz psychologa do zdarzeń i postaw zaprezentowanych w filmie.

W trzeciej, podsumowującej części, był czas na ćwiczenie postaw asertywnych. Ochotnicy odgrywali przed klasą scenki rodzajowe, w których uczyli się zachowań asertywnych.

Asertywność nie jest łatwa, nie należy mylić jej z nieuprzejmością i arogancją. Warto wspomnieć i uzmysłowić młodym ludziom, że takich postaw uczymy się często całe życie, ale warto, by żyć w zgodzie z samym sobą i innymi. Organizowane lekcje na ten temat, poparte tekstami literackimi, filmem i przykładami z własnego, szkolnego podwórka, być może pozwolą dzieciom zastanowić się, jakie postawy prezentowały do tej pory, a jakie warto w sobie wypracować.

Kalendarz wydarzeń

Kwiecień 2024
P W Ś C P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Początek strony