Edukacja literacka dzieci i młodzieży w ramach międzynarodowej współpracy

Z przykładami dobrych praktyk w działaniach realizowanych na rzecz najmłodszych czytelników w bibliotekach publicznych Polski i Ukrainy zapoznali się uczestnicy seminarium - bibliotekarze bibliotek publicznych Krosna i powiatu krośnieńskiego, zorganizowanego przez Krośnieńską Bibliotekę Publiczną w Oddziale dla Dzieci w dniu 20 listopada 2013 r.

Seminarium poprzedziło spotkanie dyrekcji Lwowskiej Biblioteki dla Dzieci oraz KBP, w trakcie którego podpisano umowę o kontynuowaniu współpracy oraz omówiono plany na najbliższe lata obydwu bibliotek. W spotkaniu uczestniczył Zygmunt Rysz - Naczelnik Wydziału Kultury, Sportu i Turystyki Urzędu Miasta Krosna.

Uczestników seminarium powitała Dyrektor KBP - Teresa Leśniak, a następnie Dyrektor Lwowskiej Biblioteki - Larysa Luhova, w wystąpieniu pn. „Ukraina - Polska: książkowy most - planujemy przyszłość...” zaprezentowała szczegóły realizacji wieloletniego programu współpracy pomiędzy lwowską biblioteką a bibliotekami w Polsce, w tym głównie Krośnieńską Biblioteka Publiczną. Przez wiele lat staliśmy się partnerami i nie wyobrażam sobie dalszego funkcjonowania bez tej współpracy - mówiła. L. Luhova. przypomniała m.in. wspólne konferencje i seminaria, warsztaty, konkursy z udziałem dzieci z obydwu krajów, a także wizyty polskich autorów we Lwowie.

Dobrym wzorem międzynarodowej współpracy jest realizowany przez biblioteki różnych krajów projekt IFLA - „Biblioteki - Siostry”, który zaprezentowała Nadia Kindrys - wicedyrektor Lwowskiej Biblioteki, na przykładzie projektu „Step by step : 365 days in the library”. Projekt realizowały dwie biblioteki szwedzkie i biblioteka rosyjska od maja 2012 r. do kwietnia 2013, a polegał on na prowadzeniu foto-bloga, pokazującego dzień po dniu ciekawe wydarzenia w tych bibliotekach.

To właśnie ten pomysł zainspirował lwowskich bibliotekarzy do zrealizowania podobnego przedsięwzięcia pn. „Bibliorodzynki 365”. Od 1 marca 2013 r. trzy biblioteki - Lwowska Obwodowa Biblioteka dla Dzieci, Krośnieńska Biblioteka Publiczna i Chersońska Obwodowa Biblioteka dla Dzieci - pod adresem http://bibliorodzynki365.com.ua/ - z wykorzystaniem jednego zdjęcia, prezentują dzień po dniu ciekawe wydarzenia i miejsca - „rodzynki” z bibliotecznego życia. Szczegóły powstania tego serwisu, a także dane pokazujące jego wykorzystanie przedstawiła Olena Kremnova - bibliotekarz-informatyk Lwowskiej Biblioteki. Przez dziewięć miesięcy portal był odwiedzany przez blisko 25 tys. osób, a największy procent użytkowników jest w wieku 25-34 lat. Strona często jest odwiedzana także przez bibliotekarzy, dla których pokazywane wydarzenia stanowią inspirację do podejmowania podobnych działań we własnych bibliotekach.

Wszyscy bibliotekarze podkreślali, że niezwykle trudno jest wybrać jedno zdjęcie, które pokazywałoby w szerokim zakresie wydarzenie czy ciekawą sytuację z życia biblioteki. Dlatego seminarium było też okazją do omówienia zrealizowanych imprez, które w „bibliorodzynkach” zostały przedstawione tylko przez pojedyncze zdjęcia.

Monika Machowicz zaprezentowała szczegółowo trzy wydarzenia zrealizowane przez Krośnieńską Bibliotekę Publiczną w ostatnich miesiącach - konkurs „Krośnieński Mistrz Ortografii”, „Narodowe Czytanie Fredry” oraz „Noc w Bibliotece”, które w serwisie były pokazane tylko w niewielkim zakresie. Natomiast Bożena Kruczkowska - Kierownik Filii nr 4 KBP - omówiła XII Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom w działaniach Krośnieńskiej Biblioteki. Zajęcia w przedszkolach, czytanie z Reksiem, konkursy, szereg działań w ramach pikniku „Czytanie zaczyna się od dziecka” - to tylko wybrane działania, które pokazała.

Wybrane wydarzenia z działalności Chersońskiej Biblioteki dla Dzieci przedstawiła natomiast Larysa Luhova. Były to m.in. konkurs na Najlepszego Czytelnika Ukrainy, Jarmark Innowacji Bibliotecznych, Festiwal Wolontariuszy czy działalność licznych klubów bibliotecznych.

W ostatniej części seminarium Elżbieta Staroń - bibliotekarz z Oddziału dla Dzieci KBP - przedstawiła praktyczne możliwości wykorzystania tekstów literackich w pracy z młodymi użytkownikami biblioteki. W referacie pn. „Radość czytania na co dzień - edukacja literacka dzieci w teorii i praktyce” scharakteryzowała m.in. cechy książek, najlepiej dostosowanych do określonych grup wiekowych. Wybierając książkę dla dziecka, należy zwrócić uwagę na jej wygląd. Ważne są nie tylko ładne i wyraźne ilustracje, lecz także odpowiednia czcionka - duża i czytelna. Te cechy pozwalają na oswajanie się dziecku z tekstem - mówiła.

Jako przykład takiej książki, która ma duże wartości poznawcze, edukacyjne, a przy tym podoba się dzieciom, wymieniła „Miasteczko Mamoko” Aleksandry i Daniela Mizielińskich.

Na zakończenie przedstawiła przykłady zabaw edukacyjnych z wykorzystaniem tekstów literackich, jak „Jesienny masaż”, „Pieczenie ciasta”, „Teatr rąk, nóg i głów”, „Historia miłosna z doliny uczuć”.

Zabawy te pokazały, że przy wykorzystaniu najprostszych rekwizytów można podjąć działania, które rozwijają wyobraźnię, aktywność, a przede wszystkim angażują dzieci do kreatywnej zabawy.

Kalendarz wydarzeń

Maj 2024
P W Ś C P S N
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Początek strony