Nowoczesne formy promocji biblioteki: gra miejska, lipdub i flash mob

Biblioteki wychodzą ze swoją ofertą w przestrzeń publiczną, ale formy promocji czytelnictwa i aktywizacji użytkowników wciąż się zmieniają. Aby nadążać za trendami, bibliotekarze nieustannie poszukują inspiracji i poszerzają swoją wiedzę m.in. na różnego rodzaju szkoleniach.

Jednym z nich było szkolenie ph. „Gra miejska, lipdub, flash mob w bibliotece – jak zaprojektować, jak zagrać?”, które odbyło się 4 września w Saloniku Artystycznym Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej. Przeprowadziła je dr Magdalena Cyrklaff-Gorczyca - certyfikowany trener komunikacji interpersonalnej, terapeuta, coach, animator społeczno-kulturalny, wykładowca akademicki, autorka monografii i artykułów naukowych poświęconych m.in. biblioterapii.

Podczas warsztatów, w których uczestniczyli bibliotekarze KBP oraz bibliotek gminnych z powiatu krośnieńskiego, prowadząca szkolenie wyjaśniła, czym jest flash mob (z j. ang. „błyskawiczny tłum”). To krótkie, często spontaniczne, spotkanie grupy osób, która wykonuje jednocześnie określoną czynność (np. czyta, tańczy, rozdaje ulotki, odgrywa scenkę itp.), a następnie rozchodzi się. Głównym celem flash moba jest zaskoczenie nietypowym zachowaniem przechodniów - świadków wydarzenia. Trzeba też docenić fakt zaangażowania grupy w przedsięwzięcie. Dlatego Magdalena Cyrklaff-Gorczyca wspominała, jak ważne jest nawiązanie współpracy przez bibliotekę z młodzieżą szkolną bądź stowarzyszeniami lokalnymi. Flash mob może mieć różny charakter – od typowo marketingowego, przez prywatny, czytelniczy, literacki do bibliotecznego. Uczestnicy szkolenia obejrzeli przykłady wszystkich typów flash mobów. To, co je łączy, to niewątpliwie promocja – produktu (również książki), wydarzenia, instytucji. Organizując flash mob warto zadbać, by został on zarejestrowany.

Nagranie odgrywa również olbrzymią rolę w przypadku kolejnego „narzędzia” promocji biblioteki, przedstawionego na szkoleniu. Lipdub to rodzaj teledysku, w którym uczestnicy prezentując najczęściej jakąś instytucję (szkołę, uczelnię, bibliotekę) wykorzystują podkład muzyczny i sugerują tym samym, że to oni są wykonawcami piosenki.

Kolejna forma promocji biblioteki – gra miejska lub gra biblioteczna została przedstawiona w formie praktycznej. Uczestnicy szkolenia w czterech zespołach musieli wykonać szereg zadań. Gra biblioteczna powinna zawierać różne typy wyzwań, które pozwolą uczestnikom skorzystać z szerokiego wachlarza kompetencji. Zadania powinny mieć zróżnicowany stopień trudności. Należy też pamiętać, że uczestnictwo w grze powinno być dobrowolne, zasady przedstawione jasno, a gra powinna kończyć się jakąś formą nagrody.

Oprócz omówienia trzech form promocji biblioteki – flash moba, lipduba i gry miejskiej, Magdalena Cyrklaff-Gorczyca podzieliła się z bibliotekarzami szeregiem uwag praktycznych, przydatnych przy organizacji tych wydarzeń. Dotyczyły one np. pozyskiwania środków finansowych, współpracy z różnorodnymi typami instytucji i organizacji, zagadnień związanych z prawem autorskim. Uczestnicy warsztatów mieli również okazję zapoznać się z dobrymi praktykami innych bibliotek, a także pozyskać wiele przydatnych i inspirujących adresów internetowych stron, które zawierają narzędzia i wskazówki odnośnie tworzenia flash mobów, lipdubów i gier miejskich.

Oczywiście, uczestnicy szkolenia wymieniali się uwagami i inspirowali wzajemnie. Bibliotekarze są niezwykle kreatywną grupą zawodową, więc mamy nadzieję, że na wcielenie wiedzy teoretycznej zdobytej podczas szkolenia w czyn nie trzeba będzie długo czekać.

Warsztaty odbyły się w ramach projektu „Biblioteka – przestrzeń działań twórczych!” dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu „Partnerstwo dla książki”.

Poprawiono: czwartek, 06, wrzesień 2018 12:25

Kalendarz wydarzeń

Kwiecień 2024
P W Ś C P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Początek strony