Obecność młodych czytelników w bibliotece niesie wiele korzyści, jednak pozyskanie tej grupy odbiorców nie należy dzisiaj do łatwych zadań. Bibliotekarze z Krosna i powiatu krośnieńskiego, podczas warsztatów w Krośnieńskiej Bibliotece Publicznej, mieli okazję zastanowić się nad tym, co może być przyczyną nieobecności młodych ludzi w bibliotece, w jaki sposób się z nimi komunikować i jakich działań od tej instytucji oczekują.
Szkolenie poprowadziła trenerka, bibliotekarka, animatorka kultury, pedagog oraz kierownik Działu Udostępniania Zbiorów Miejskiej Biblioteki Publicznej w Hrubieszowie, Jolanta Janiec, która zajmuje się działalnością animacyjną i edukacyjną tej placówki. Jest również uczestniczką Programu LABiB, projektów „Czytanie dziedzictwa kultury” oraz Akademia Partycypacji Społecznej „Przystanek Animacja” i Desant Animacyjny”. Pracuje z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi.
Trenerka omówiła kilka metod coachingowych, które pomagają w pracy z młodzieżą, m.in. zasadę „wspieraj, nie doradzaj”, czyli pokazywanie tego, co samemu uważa się za ciekawe bez narzucania swojej wizji świata, a także pomoc w znalezieniu sposobu na życie. Opowiedziała o inicjatywie „Loesje”, która powstała w l. 80. XX w. w Holandii i rozprzestrzeniła się na cały świat (idea tego ruchu opiera się na pisaniu krótkich tekstów na ważne, ciekawe tematy, które następnie zamieszcza się na prostych, czarno-białych plakatach). Uczestnicy szkolenia wzięli udział w debacie typu oksfordzkiego - ten rodzaj pracy z młodzieżą Jolanta Janiec polecała szczególnie.
„Aby biblioteka zaczęła kojarzyć się młodym adresatom jako atrakcyjne miejsce, trzeba znaleźć dla nich przestrzeń i być z nimi zawsze szczerym” - zdradziła bibliotekarzom.
Warsztaty pod hasłem „Zrób to sam! – jak zaprojektować działania do i z młodzieżą” miały na celu poszerzenie umiejętności komunikowania się z młodymi ludźmi oraz uzupełnienie wiedzy na temat innowacyjnych, interaktywnych form pracy. Odbyły się 12 czerwca 2017 r. w ramach projektu „Biblioteka jutra zmienia się!”, dofinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu „Partnerstwo dla książki”.
Co zrobić, aby młodzież postrzegała bibliotekę jako „swoje” miejsce (czerw. 2017)
fot001.jpg
fot002.jpg
fot003.jpg
fot004.jpg
fot005.jpg
fot006.jpg
fot007.jpg
Poprawiono: środa, 05, lipiec 2017 13:00