Artykuł powinno się pisać w taki sposób, w jaki Hitchcock kręcił filmy

Co zrobić, aby nie spłoszyć czytelnika już pierwszym zdaniem? Czym przyciągnąć jego uwagę? Kilka sposobów na dobry tekst promocyjny zdradził Krzysztof Koziołek, podczas warsztatów dla bibliotekarzy z Krosna i powiatu krośnieńskiego, które odbyły się w Krośnieńskiej Bibliotece Publicznej.

„Uważam, że odniosłem sukces. Sam wydaję swoje powieści i utrzymuję się z tego. Pierwszą książkę napisałem z nudów. Pracowałem jako dziennikarz prasowy i w pewnym momencie pomyślałem: „Co by było, gdyby w jednej z kamienic w Nowej Soli zamordowano kobietę...” Pierwszą część szkolenia, pisarz i dziennikarz Krzysztof Koziołek, rozpoczął od krótkiego spotkania autorskiego. Twórca jedenastu kryminałów, m.in. „Drogi bez powrotu” (2007), „Świętej tajemnicy” (2009), „Operacji Aksamit” (2016) ujawnił, że nie lubi obrzydliwości w książkach, dlatego nie rozpisuje się na temat szczegółów zbrodni. Większość jego powieści utrzymana jest w lekkiej konwencji. Za powieść sensacyjno-przygodową „Miecz zdrady” został zgłoszony do Paszportu Polityki 2010 i nominowany do Lubuskiego Wawrzynu Literackiego. W 2011 r. otrzymał Lubuską Nagrodę Literacką dla najbardziej obiecującego lubuskiego pisarza. W 2016 r. jego kryminał retro „Furia rodzi się w Sławie” został nominowany do nagrody Kryminalna Piła za najlepszy polski kryminał miejski. Jest też pasjonatem górskich wędrówek i zapalonym kibicem żużla. Prowadzi warsztaty dziennikarskie dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Podczas szkolenia w KBP, Krzysztof Koziołek pokazał, w jaki sposób napisać artykuł, który „powinien zaczynać się od trzęsienia ziemi, i w którym napięcie ma nieprzerwanie rosnąć”. Bibliotekarze otrzymali wiele informacji na temat odpowiedniego stylu i kompozycji tekstu, który ma wzbudzać zainteresowanie czytelnika. Poznali sposób tworzenia tytułu będącego „magnesem dla wzroku”. Dowiedzieli się także, jakie elementy artykułu są najważniejsze oraz że dużą rolę w nagłówku odgrywają emocje. Następnie, zadaniem uczestników szkolenia było napisanie artykułu będącego relacją ze spotkania autorskiego z Krzysztofem Koziołkiem. Praca nad tekstem okazała się niezwykle twórcza i przyniosła ciekawe pomysły.

Ostatnia część warsztatów poświęcona była zasadom robienia zdjęć dokumentujących opisywane wydarzenie. „Zdjęcie musi bić!... po oczach” - pisarz zwracał uwagę na to, że gesty są nośnikiem informacji, że dużą rolę odgrywa pomysł na zdjęcie i należy je robić z poziomu fotografowanego (nie fotografa). Ponadto, dobrze jest przygotować sobie plan zdjęciowy. Bibliotekarze mieli okazję do wykonania kilku fotografii z wykorzystaniem nowo zdobytej wiedzy.

Warsztaty pod hasłem „Zostań dziennikarzem - jak napisać dobry tekst promocyjny!”, prowadzone przez Krzysztofa Koziołka, odbyły się 31 marca 2017 r. w ramach projektu „Biblioteka jutra zmienia się!”, dofinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu „Partnerstwo dla książki”. Było to pierwsze z cyklu szkoleń organizowanych dla bibliotekarzy z Krosna i powiatu krośnieńskiego, które mają na celu rozwijanie wiedzy i umiejętności w zakresie nowoczesnych form promocji czytelnictwa.

Poprawiono: wtorek, 04, kwiecień 2017 13:51