„Wyśpiewane strofy”

Pod takim tytułem, 29 października 2015 r., w Filii nr 4 odbyło się cykliczne „Spotkanie z poezją”. Uczestniczyli w nim uczniowie klasy trzeciej z Gimnazjum nr 2 w Krośnie.

Celem spotkania było przybliżenie i poznanie różnorodnej poezji, pokazanie jej piękna wzbogaconego muzyką, bowiem poezja bywa bardzo często inspiracją dla kompozytorów. Uczniowie zapoznali się z historią krakowskiej „Piwnicy pod Baranami”, gdzie narodziła się poezja śpiewana, osobą jej gospodarza, nieżyjącego już Piotra Skrzyneckiego oraz artystów związanych z tym miejscem, którzy kochają poezję i muzykę w takiej właśnie formie. Każdy z utworów, których słuchali, poprzedzony był słowem o autorze, połączonym z ciekawostką odnośnie wiersza, autora czy wykonawcy. Była więc poezja K. K. Baczyńskiego, K. I Gałczyńskiego J. Tuwima, M. Białoszewskiego, B. Okudżawy, H. Poświatowskiej w nagraniach m. in. E. Demarczyk, Cz. Niemena, M. Grechuty, J. Steczkowskiej, D. Osińskiej.

Z wieloma utworami uczniowie spotkali się po raz pierwszy. Czytali wiersze, a także wspólnie śpiewali „Mimozami jesień się zaczyna, złotawa krucha i miła…” czyli „Wspomnienie” J. Tuwima. Bardzo podobała się „Modlitwa” B. Okudżawy w nagraniu nastoletniej Natalii Machelskiej, które to wykonanie dostarczyło ogromnych wrażeń. Wspólnie również zastanawialiśmy się nad odbiorem poezji, która współgra z muzyką, nad tym czy poezja śpiewana to ciągle poezja, czy narzucona przez wykonawcę interpretacja nie przeszkadza w odbiorze wiersza, czy wiersz zamieniony w utwór muzyczny jest nadal wierszem, czy łatwiej czytać i interpretować wiersz samemu i po swojemu w ciszy. Na koniec spotkania uczniowie wysłuchali jeszcze kilku wierszy S. I. Witkiewicza w nagraniach M. Grechuty pochodzących z widowiska „Szalona lokomotywa”, z niesamowitą muzyką J. K. Pawluśkiewicza. Stwierdzili, że poezja zaśpiewana może być bardziej porywająca, mocniej poruszać, bo to nie tylko myśli, słowa, ale i uczucia. W połączeniu z muzyką poezja ma pełniejszy odbiór.

Poezja to coś nieuchwytnego, lotnego i pozostaje poezją zarówno w pieśni, jak i bez niej. Jakże często przez poezję śpiewaną zaczyna się właśnie jej czytanie i głębsze poznawanie. Być może, dzięki spotkaniu, uczniowie tej klasy chętniej sięgną po tomiki poezji.

Poprawiono: środa, 04, listopad 2015 16:40