Bibliotekarze na Festiwalu Conrada

Po raz kolejny festiwal literacki stał się okazją dla bibliotekarzy do udziału w szkoleniach podnoszących ich umiejętności i wiedzę m.in. w zakresie organizacji wydarzeń literackich, aktywnej promocji prowadzonych działań, poznawania trendów we współczesnym życiu literackim, ale przede wszystkim - do wymiany doświadczeń pomiędzy pracownikami bibliotek.

W dniach 21-25 października 2015 r. dwadzieścia pięć osób z kilkunastu bibliotek publicznych z całej Polski, zakwalifikowanych w konkursie Instytutu Książki, uczestniczyło w szkoleniu w ramach projektu edukacyjnego BIBA Akademia Kultury 2015.

Udział w szkoleniu, mającym z założenia służyć podnoszeniu kompetencji kulturalnych bibliotekarzy, towarzyszył 7. Festiwalowi Conrada w Krakowie (19-25 października 2015), organizowanym przez Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe oraz Fundację Tygodnika Powszechnego. Festiwal jest jednym z najważniejszym wydarzeń literackich w Europie Środkowej, co roku goszczącym największe gwiazdy światowej literatury.

To właśnie możliwość uczestniczenia w wydarzeniach festiwalowych w godzinach wieczornych, po zakończeniu zajęć warsztatowych, była dla uczestników szkolenia dodatkową „atrakcją” i okazją do poznania największych twórców literatury tak polskiej, jak i światowej, wzięcia udziału w dyskusjach, warsztatach, pokazach filmowych i wystawach.

Wszystkie wydarzenia festiwalowe przyciągnęły bardzo liczną publiczność, czego efektem były do granic możliwości zapełnione sale Pałacu pod Baranami, gdzie odbywała się większość spotkań autorskich. Tak było m.in. na spotkaniach, w których miałam okazję uczestniczyć: z Hanną Krall, Mariuszem Szczygłem i Wojciechem Tochmanem; z Kamelem Daoudem: Patrząc z Algierii - odpowiedzialność i gniew (prowadzenie: Lidia Ostałowska); z Peterem Šabachem: Opowiadacz co nie chce przynudzać (prowadzenie: Szymon Kloska i Tomasz Pindel; z Györgyem Spiró: Mesjasze (prowadzenie: Kazimiera Szczuka); z Michałem Olszewskim i Piotrem Siemionem: Codzienność w literaturze (prowadzenie: Zofia Król); z Jonathanem Franzenem: Korekta świata (prowadzenie: Grzegorz Jankowicz).

Blisko stu pięćdziesięciu gości, około sto wydarzeń, bogate pasma towarzyszące, po raz pierwszy wręczona Nagroda Conrada za najlepszy debiut literacki ubiegłego roku (dla Liliany Hermetz za książkę „Alicyjki”) - to bilans tegorocznego święta literatury w Krakowie - festiwalu, w środku którego znaleźli się bibliotekarze.

Przez pierwsze dwa dni szkolenia swoją wiedzą i doświadczeniem z bibliotekarzami dzieliła się Agata Etmanowicz z Fundacji Impact, prowadząc warsztaty poświęcone “audience development”, chyba jeszcze mało znanej w Polsce metodzie pracy stosowanej w instytucjach kultury, a skoncentrowanej na rozwoju ilościowym i jakościowym publiczności wydarzeń kulturalnych. „Rozwój Widowni to (w dużym uproszczeniu) marketing sztuki, który wychodzi daleko poza „sprzedaż wydarzeń“ - ma za zadanie aktywizować społeczność wokół działań organizacji, budować relacje z publicznością, animować i rozwijać jej zainteresowania. Chodzi więc zarówno o powiększanie widowni projektów, jak i poznanie, i budowanie jej potrzeb. Ważna jest zarówno dbałość o dotychczasową publiczność, jak i świadome docieranie do nowej. Widownią są wszyscy odbiorcy działań organizacji zajmujących się kulturą i sztuką: odbiorcy działań, goście, czytelnicy, słuchacze, widzowie, uczniowie, studenci, partnerzy i sponsorzy. Audience development to nie kilka uniwersalnych recept, to długofalowy, dynamiczny i całościowo zintegrowany proces stawiający WIDZA w centrum codziennych działań całej organizacji. Działania promocyjno-marketingowe wynikają więc bezpośrednio i są spójne z wizją i misją organizacji” - czytamy na stronie Fundacji Impact.

A jak się to robi w praktyce? Na to pytanie Agata Etmanowicz próbowała odpowiedzieć, przywołując liczne przykłady z Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych, pokazując narzędzia i metody badawcze oraz działania, które musimy podejmować, żeby dotrzeć do naszych potencjalnych klientów. W centrum wszystkich działań organizacji musi być publiczność i to ona powinna współtworzyć ofertę. Partycypacja użytkowników w formułowaniu oferty instytucji powinna być podstawowym kryterium w powstawaniu planów i koncepcji. Jasno sformułowana wizja i misja, dokładna segmentacja środowiska w którym działamy, szczegółowa analiza SWOT i wynikający z niej plan strategiczny - to tylko niektóre zagadnienia, na które należy zwrócić uwagę „budując widownię”.

Jak działania związane z audience development realizują biblioteki wrocławskie zaprezentowała Jolanta Grzelczyk - kierownik Działu Promocji Miejskiej Biblioteki Publicznej we Wrocławiu.

Ireneusz Grin, pisarz, wydawca, organizator Festiwalu Kryminału i kurator programu literackiego Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, w trakcie zajęć zwrócił uwagę na konieczność edukacji literackiej, szczególnie wśród młodych osób, i przedstawił niestandardowe możliwości zaistnienia książki w przestrzeni publicznej, a przede wszystkim konieczność jej stałej tam obecności, a nie tylko przy okazji jednorazowych akcji. „Wprowadzanie książki w przestrzeń musi odbywać się rękami tych, którzy tego chcą” - mówił.

Na zakończenie „bibliotekarskiej edukacji” prof. Piotr Śliwiński (UAM w Poznaniu), w wykładzie pod nazwą „Czytanie jako choroba przenoszona drogą...”, zaprezentował najważniejsze zjawiska we współczesnym polskim życiu literackim.

„Infekcja czytaniem”, o której mówił P. Śliwiński, to ten rodzaj zakażenia, który na pewno dotyczy wszystkich uczestników Festiwalu Conrada, a przed bibliotekarzami zadanie, żeby przenieść ją na środowisko, w którym pracują.

Szkolenie BIBA to doskonała inicjatywa Instytutu Książki, z której mogli korzystać bibliotekarze podnosząc nie tylko swoje kompetencje, ale przede wszystkim inspirując się wydarzeniami festiwalowymi towarzyszącymi szkoleniom i przenosząc dobre praktyki do swoich bibliotek.

Poprawiono: środa, 16, marzec 2016 14:19

Kalendarz wydarzeń

Kwiecień 2024
P W Ś C P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Początek strony