Blog w bibliotece - jak to zrobić?

W jaki sposób biblioteka i bibliotekarze mogą promować siebie za pomocą bloga, jak zaistnieć w Internecie tworząc swoją „wirtualną wizytówkę” lub platformę informacyjną dla czytelników korzystając z ogólnodostępnych narzędzi informacyjnych - tego m.in. mogli dowiedzieć się bibliotekarze na warsztatach, zorganizowanych w Czytelni Internetowej Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej w dniu 21 maja 2014 r. Warsztaty prowadziła Barbara Morawiec - Redaktor Naczelna i autorka bloga Lustro Biblioteki.

Według definicji Lidii Derfert-Wolf blog (ang. blog, weblog) jest witryną internetową, na której zamieszczane są datowane wpisy (posty) i wyświetlane w porządku chronologicznym, poczynając od najnowszego. Blog jest tworzony przez jednego autora lub wspólnie przez grupę uprawnionych osób. Może być „pamiętnikiem” osobistym, utrzymywanym prywatnie albo oficjalnym - organizacji, gazety i wielu innych. Ze względu na łatwość tworzenia blogów, zapisywania treści i częstą aktualizację, każdy może publikować w sieci, „blogując”. Charakter i tematyka blogów są zróżnicowane - od spraw bardzo osobistych do poważnych opinii i komentarzy problemów publicznych, od trywialnych poprzez wskazania interesujących stron aż do praktycznych porad czy obszernych tekstów. Najczęściej dotyczą jednego tematu lub dziedziny. Zapisy mogą zawierać newsy, artykuły (niekiedy o wysokiej jakości, z cytowaniami), fotografie, krótkie komentarze z linkami do postów z innych blogów czy witryn dotyczących tematu.

Blog może być również doskonałym narzędziem do promocji działań prowadzonych przez biblioteki, źródłem doświadczeń zawodowych i wiedzy, a także sposobem na doskonalenie warsztatu pisarskiego, co na licznych przykładach zaprezentowała B. Morawiec w trakcie warsztatów.

Uczestnicy otrzymali szczegółowe „instrukcje” jak założyć bloga oraz wiele wskazówek, które pozwolą bibliotekarzom nie popełnić błędów przy zakładaniu własnej witryny. Ucz się od najlepszych, bądź kimś w blogosferze - nie bądź anonimowy, bądź nieszablonowy, pisz konkretnie, nie powielaj schematów, stwórz nowy standard, dziel się pasją i wiedzą, dbaj o wygląd - to tylko wybrane wskazówki, które usłyszeli przyszli blogerzy.

O powodzeniu dobrego bloga decyduje zarówno oryginalny i innowacyjny pomysł na jego prowadzenie, ciekawa i odpowiednio „podana” treść postów, rzetelność informacji czy layout strony, a także odpowiednia promocja, choćby w mediach społecznościowych. Każdy z tych elementów szczegółowo omówiono na warsztatach. Bloger - jak mówiła B. Morawiec - to osoba, która musi pełnić różne funkcje, m.in.: administratora, grafika, marketingowca, brokera, dziennikarza.

W Internecie znaleźć można wiele blogów bibliotecznych, które mają różne przeznaczenie. Według typologii zaprezentowanej na warsztatach można je podzielić na: blogi jako strony internetowe biblioteki, jako „wirtualne wizytówki”, zasoby dziedzinowe, blogi wewnatrzbiblioteczne, blogi skierowane do dzieci i młodzieży, blogi zawierające materiały pomocnicze w edukacji, blogi będące przewodnikiem po świecie książek, blogi skupiające się na aktualnościach dotyczących świata bibliotek i informacji oraz mikroblogi.

Na powodzenie bloga na pewno ma również wpływ pasja jego autora, zaangażowanie i systematyczność. To cechy, których na pewno nie brakuje autorce Lustra Biblioteki, a która swoją wiedzą, doświadczeniem w prowadzeniu bloga i umiejętnie potrafi dzielić się z innymi, co pokazała na warsztatach w KBP.

Poprawiono: poniedziałek, 24, listopad 2014 14:18

Kalendarz wydarzeń

Kwiecień 2024
P W Ś C P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Początek strony