Promocja biblioteki a nowe technologie

Obecność biblioteki w miejscach, gdzie znajdują się rzeczywiści i potencjalni jej użytkownicy, to jeden z podstawowych warunków dotarcia z ofertą do klientów. Takim miejscem niewątpliwie w XXI wieku stał się Internet i portale społecznościowe. To właśnie możliwości promocji oferty bibliotek w sieci były głównym tematem wykładu dr Bożeny Jaskowskiej – Dyrektora Biblioteki Uniwersytetu Rzeszowskiego pn. „Social media marketing w bibliotece dziś i jutro”, 8 maja 2012 r. w Krośnieńskiej Bibliotece Publicznej. Uczestnikami spotkania byli głównie bibliotekarze bibliotek publicznych z Krosna i powiatu krośnieńskiego.

Marketing społecznościowy to przedłużenie zintegrowanej komunikacji marketingowej w Internecie o aktywną obecność w serwisach społecznościowych, a jego głównym celem jest zbudowanie wokół organizacji zaangażowanej społeczności w sieci i prowadzenie dwustronnej komunikacji, „zarażanie” biblioteką – mówiła B. Jaskowska.

Tzw. „cyfrowi tubylcy” mają zupełnie inne oczekiwania wobec bibliotek, niż było to jeszcze kilkanaście lat wcześniej. Chcą szybciej uzyskać niezbędną informację i pomoc w bibliotece, lepiej czują się w otwartych przestrzeniach open space, potrzebują miejsc do pracy grupowej, żyją społecznościowo, oczekują komunikacji takiej, w jakiej na co dzień uczestniczą. Aby realizować te postulaty biblioteki muszą być też obecne w Internecie. Usługi, które biblioteka proponuje, muszą być odzwierciedleniem zindywidualizowanych potrzeb prosumentów, czyli osób aktywnie poszukujących informacji, oczekujących dialogu i uczestniczących w interaktywnej komunikacji. Dlatego biblioteka musi być instytucją elastyczną, reagującą na zmiany, dopasowującą się do użytkownika, wyzwalającą w nim zaangażowanie i emocje. Niewątpliwie do takiej aktywności warto wykorzystać jeden z bardziej popularnych serwisów, jakim jest Facebook.

Prowadzenie profilu biblioteki jako firmy, personalizacja adresu i wyglądu fanpage, aktywność, korzystanie z zakładki wydarzenia i dodatkowych aplikacji, zespół redaktorów i plan wydawniczy oraz przestrzeganie regulaminu to podstawowe kryteria, jakie powinno się zastosować, aby strona biblioteki na Facebooku spełniła swoja rolę – mówiła dr Bożena Jaskowska. Serwisem, który może być konkurencyjny dla Facebooka, a który zaprezentowała, jest Plus Google+.

Równie skuteczna może być promocja biblioteki z wykorzystaniem serwisu YouTube oraz blogów i mikroblogów, ale także wykorzystująca marketing wirusowy, czyli inicjowanie sytuacji, w której klienci dobrowolnie przesyłać będą między sobą i wymieniać informacje dotyczące firmy, produktu lub usług czy User Generated Marketing, czyli marketing tworzony przez użytkowników. Przykłady takich działań, głównie podejmowanych przez biblioteki amerykańskie, zostały przedstawione w prezentacji towarzyszącej wykładowi.

Spotkanie zakończył pokaz możliwości promocji biblioteki, jakich możemy oczekiwać w najbliższej przyszłości, czyli z wykorzystaniem narzędzi i urządzeń mobilnych jak telefony komórkowe, smartfony i tablety.

Prezentacja dr Bożeny Jaskowskiej odbyła się w Dniu Bibliotekarza i z tej okazji życzenia nieustającej motywacji do pracy i pasji wszystkim pracownikom bibliotek złożyła dyrektor KBP Teresa Leśniak.

Kalendarz wydarzeń

Kwiecień 2024
P W Ś C P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Początek strony