„Rzecz dzieje się w słowach”

Wykładu na temat najnowszej literatury pod nazwą „Literatura czy literaturka? Jak czytać nową polską prozę” autorstwa dr Doroty Kozickiej wysłuchały osoby zgromadzone w dniu 24 marca 2011 r. w Czytelni Głównej Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej.

Wykład był swego rodzaju „przewodnikiem po nazwiskach i tytułach”, które tworzą historię polskiej literatury ostatnich dekad.

Cezurą, od której zaczęły się wyraźne zmiany w tej literaturze, był rok 1989. Wraz z transformacją ustrojową i rynkową przyszedł apetyt na „nową literaturę” - podkreśliła D. Kozicka. Można mówić o kilku nurtach charakterystycznych dla prozy ostatnich 20 lat.

Początek lat 90. to powrót fabuły, charakterystycznej dla twórczości Olgi Tokarczuk czy Andrzeja Stasiuka. Ale równocześnie prozy realistyczno-mityzującej, opisującej ludzi w mitycznej przestrzeni, jak np. w „Opowieściach galicyjskich” A. Stasiuka czy powieści Tokarczuk „Prawiek i inne czasy”. W tym nurcie pozostaje również twórczość Anny Boleckiej, Pawła Huelle, Stefana Chwina czy bardziej nostalgicznie-groteskowo Jerzego Pilcha.

Równolegle zaczyna się pojawiać proza feministyczna i skandalizująca, jak proza Manueli Gretkowskiej jako rodzaj sprzeciwu wobec tego, co istniało w tradycyjnej kulturze. Pojawia się nowy rodzaj tożsamości bohatera - płynnej, która się zmienia, co sprawia trudność odbiorcy. Najgłośniejszą taką powieścią była „Absolutna amnezja” Izabeli Filipiak.

Bum na literaturę popularną spowodował wzrost znaczenia prozy fantastycznej. Niezmienną popularnością w tym nurcie cieszy się twórczość Jacka Dukaja czy Wita Szostaka. Drugą sferą literatury popularnej, która zmienia swoja rangę, jest powieść kryminalna, m.in. za sprawą takich autorów jak Marek Krajewski czy Marcin Świetlicki. Literatura, która wcześniej była oceniana jako niska, zaczyna być traktowana na równi z tzw. literatura wysoką.

Odpowiedzią na współczesne czasy stała się literatura postmodernistyczna, charakterystyczna dla prozy m.in. Marka Bieńczyka.

Książką przełomu wieków, która zmusiła osoby zajmujące się literaturą do przeformułowania swojego myślenia o prozie, stała się „Wojna polsko-ruska” Doroty Masłowskiej, w której akcent z fabuły zostaje przesunięty na język. „Granice naszego świata są granicami naszego języka” - mówi Masłowska. Myślenie o prozie XXI wieku i granicach w literaturze zmienia również proza Michała Witkowskiego i jego „Lubiewo”.

Obok prozy autorów urodzonych po roku 1970 jak Daniel Odija czy Mariusz Sieniewicz, cały czas obecna jest również proza pisarzy starszego pokolenia jak Wiesław Myśliwski, Zbigniew Kruszyński czy Magdalena Tulli, której powieści, jak mówiła dr Kozicka, utkane są ze świadomości, że wszystko, co mówimy i tworzymy, jest pewną sztucznością, w której się poruszamy, a jednocześnie bardzo głęboko dotykającej naszego myślenia o świecie, jak choćby w przypadku powieści „Skaza”. - To doskonały przykład, że świadomość językowa, metatekstowość, intertekstualność nie przeszkadzają, ale pomagają w tworzeniu literatury, która nas dotyka - mówiła dr Kozicka.

Na zakończenie słuchacze mogli usłyszeć o najwybitniejszych reportażystach początku naszego wieku, których książki cieszą się ogromnym zainteresowaniem wśród czytelników. Twórcy polskiej szkoły reportażu, czyli Ryszard Kapuściński i Hanna Krall, otworzyli temu gatunkowi drogę do zaistnienia w najnowszej literaturze na równi z powieścią. Wojciech Jagielski, Mariusz Szczygieł, Wojciech Tochman czy Jacek Hugo-Bader to tylko przykłady osób, które doskonale potrafią łączyć i opisywać prawdziwe miejsca, ludzi, zdarzenia w sposób, który powoduje, że po ich książki sięgają osoby w każdym wieku.

Dr Dorota Kozicka - historyczka i krytyczka literacka, pracuje w Katedrze Krytyki Współczesnej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka książki Wędrowcy światów prawdziwych: dwudziestowieczne relacje z podróży (2003) oraz zbioru „Chamuły”, „gnidy”, „przemilczacze”... Antologia polskiego pamfletu dwudziestowiecznego (2010); współautorka opracowania „Kartografowie dziwnych podróży”. Wypisy z polskiej krytyki literackiej XX wieku (2004) oraz Leksykonu postaci literackich (2004); współredaktorka Dyskursów krytycznych u progu XXI wieku (2007) i książki Literatura - punkty widzenia - światopoglądy. Prace ofiarowane Marcie Wyce (2007). Jest jurorem telewizyjnego programu „Od słowa do słowa”, poświęconego najnowszej literaturze w TVP Kultura.

Wykład zorganizowany przez Krośnieńską Biblioteką odbył się w ramach projektu W obiektywie słów - promocja literatury najnowszej”, na który KBP otrzymała dofinansowanie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Programu Wydarzenia artystyczne. Priorytet 4. Literatura.

Patronat medialny nad projektem, którego głównym celem jest promocja czytelnictwa i literatury najnowszej, objęli tygodnik „Nasz Głos” i portal internetowy KrosnoCity.pl

Kalendarz wydarzeń

Kwiecień 2024
P W Ś C P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Początek strony