Czytanie to wyzwanie

26 października uczniowie klas III krośnieńskich szkół podstawowych numer 1, 4, 6, 8, 14, 15 i Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej spotkali się na corocznym konkursie pięknego czytania pt. „Czytam, bo lubię - Jesień”.

47 dzieci rywalizowało o tytuł najlepszego lektora czytając fragmenty książki Barbary Gawryluk „Zuzanka z pistacjowego domu”. Powieść otrzymała tegoroczną nagrodę im. Kornela Makuszyńskiego. Jury przyznając jej nagrodę uznało, iż obala stereotyp, że rozwód rodziców oznacza nieszczęśliwe traumatyczne dzieciństwo. Zawarty w niej humor oparty jest na zręcznie oddanych relacjach między dzieckiem a rodzicami. Trafnie, a zarazem dowcipnie ujmuje codzienne zachowania współczesnych dorosłych - wiecznie zapracowanych, żyjących w chaosie, trochę nieporadnych w obliczu prozaicznych problemów czy własnego życia uczuciowego. Ma zabawne dialogi i humor sytuacyjny. Zawiera refleksje na temat ludzkiej potrzeby zakorzenienia, przynależności do miejsca (pistacjowy dom), akceptacji, tolerancji wobec Innych, Obcych, których ten dzisiejszy świat dziecka współtworzą.

Dzieci słuchały i czytały tekst z dużym zaciekawieniem. Wiele z nich po konkursie zadeklarowało chęć przeczytania całej powieści. Zuzanka - tytułowa bohaterka powieści - zdobyła ich serce, a zapewne wiele z jej życia okazało się być podobnym do ich własnego.

Konkurs był okazją do zaprezentowania umiejętności płynnego czytania i ciekawej interpretacji. Konkursowicze pomimo wielkiej tremy zaprezentowali wyrównany poziom lektorski.

Za najlepszych jury uznało:

  • Aleksandrę Juchę (Szkoła Podstawowa nr 8) - I miejsce,
  • Klaudię Konieczny (Szkoła Podstawowa nr 14) - II miejsce,
  • Michała Zawiszę (Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna) - III miejsce.

Wyróżniło: Jakuba Juchę (Szkoła Podstawowa nr 15), Katarzynę Pelczar (Szkoła Podstawowa nr 1), Klaudię Ross (Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna), Nikoletę Świerczek (Szkoła Podstawowa nr 14), Klaudię Rychtyk (Szkoła Podstawowa nr 14).

„Czytam, bo lubię” to konkurs, który każdego roku pozwala na rozwijanie zainteresowań czytelniczych, promuje najnowszą literaturę dziecięcą, a przede wszystkim kształci umiejętności wyrażania się poprzez ekspresję, prezentowania się przed publicznością, szerzy kulturę „żywego słowa” i wskazuje możliwości aktywnego uczestnictwa dzieci i młodzieży w działaniach kulturalnych.

Kalendarz wydarzeń

Kwiecień 2024
P W Ś C P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Początek strony