„Książka nie jest do wychowywania”

W dniu 11 maja 2009 r. w Bibliotece - bibliotekarze z bibliotek publicznych oraz szkolnych z Krosna i powiatu krośnieńskiego uczestniczyli w wykładzie dra Grzegorza Leszczyńskiego na temat najnowszej prozy dla młodzieży „Kłopotliwy nastolatek szuka książek”.

Kres mitu młodości, konflikty rodzinne, środowisko rówieśnicze, seksualność - to cztery tematy charakterystyczne dla współczesnej prozy dla młodzieży, które omówił G. Leszczyński.

- Współczesny świat to świat destabilizacji, młodemu człowiekowi zagraża rodzina, literatura musi o tym mówić. (...) Opinia, że książki mają wychowywać, jest mitem. Książka nie jest do wychowywania, jest do przeżywania, do odnajdywania samego siebie - mówił G. Leszczyński.

- Kiedyś świat zewnętrzny dawał młodemu człowiekowi poczucie stabilizacji. We współczesnej rzeczywistości jest zupełnie odwrotnie. Młody człowiek doświadcza odwrócenia ról. U źródeł przyjaźni pojawia się nienawiść. Przykładem takich książek jest m.in. „Candy” K. Brooksa czy „Gra w śmierć” S. Costa. Książka musi mówić o tym, czym żyje młody człowiek, aby po nią sięgnął - podkreślał Leszczyński. - To, że dzieci nie chcą czytać, to wina złych książek.

Dr Grzegorz Leszczyński jest pracownikiem naukowym Uniwersytetu Warszawskiego, historykiem i krytykiem literatury, specjalistą w zakresie literatury dla dzieci i młodzieży. Wydał m.in.: „Elementarz literacki. Leksykon młodego czytelnika”, „Po schodach wierszy”, „Mickiewicz - dzieciom”, „Portret poety - Julian Tuwim”, „Literatura i książka dziecięca”, „Magiczna biblioteka - zbójeckie książki młodego wieku”; opracował ponad 50 haseł do „Encyklopedii szkolnej. Literatura. Język polski”; wybrał i poprzedził wstępem „Baśnie dla najmłodszych”; we współpracy z Barbarą Tylicką wydał „Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej”, za który otrzymał Nagrodę Specjalną IBBY.

Pytany w jednym z wywiadów o motywy sięgania przez dzieci do książek tego samego gatunku jak kolejne tomy Harry’ego Pottera, odpowiada: - Młodzi ludzie szukają lektur o silnych emocjach, a nie z leniwie płynącą fabułą. Trzeba sobie uświadomić, w jaki sposób wychowywane jest współczesne pokolenie czytelników. Od początku obcują z telewizją, a ulubionym programem małych dzieci wcale nie są kreskówki, ale reklamy. Reklama trwa 15-20 sekund. Dziecko jest wychowane na takich krótkich interwałach. Jak zainteresować je książką? Musi być naprawdę dynamiczna, budzić silne emocje.

Wykład dr Grzegorza Leszczyńskiego odbył się w ramach Ogólnopolskiego Tygodnia Bibliotek, który w tym roku jest obchodzony w dniach 8-15 maja pod hasłem BIBLIOTEKA TO PLUS.

Kalendarz wydarzeń

Kwiecień 2024
P W Ś C P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Początek strony