Marketing a kultura. Seminarium szkoleniowe w Krośnieńskiej Bibliotece

Sukces rynkowy w działalności społeczno-kulturalnej był tematem seminarium, które 28 listopada 2006 r. odbyło się w Czytelni Głównej Biblioteki.

Szkolenie zorganizowały: Państwowe Pomaturalne Studium Kształcenia Animatorów Kultury i Bibliotekarzy w Krośnie i Krośnieńska Biblioteka Publiczna, a uczestnikami spotkania byli nauczyciele, słuchacze studium oraz pracownicy instytucji kultury Krosna. Na spotkaniu obecny był zastępca prezydenta miasta p. Bronisław Baran, naczelnik Wydziału Promocji, Kultury i Sportu p. Zygmunt Rysz oraz inspektor w tym wydziale p. Małgorzata Błaż.

- Miasto Krosno jest przykładem sukcesu rynkowego w działalności społeczno-kulturalnej (...) w Krośnie różne instytucje kultury działają dla wspólnego dobra - mówiła dr Barbara Jedlewska - i jest rozpoznawalne w kraju.

Podczas seminarium mówiła głównie o działalności marketingowej różnych podmiotów w warunkach kultury konsumpcyjnej i wolnorynkowej. Próbowała też odpowiedzieć na pytanie: W jakim stopniu strategie marketingowe, strategie promocyjne mogą być wykorzystywane w sferze kultury?

Zauważyła, że aby odnieść sukces rynkowy, należy znacznie rozszerzyć pole działalności społeczno-kulturalnej. Należy zająć się nowymi, oryginalnymi i jeszcze nie stosowanymi formami aktywności kulturalnej.

Dr Jedlewska wykłada na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Jest autorką książki „Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych”. Pod jej redakcją ukazała się też pozycja „Akademickie kształcenie animatorów i menedżerów kultury w Polsce : koncepcje, doświadczenia, wyzwania”.

Pracę zawodową zaczynała jako nauczyciel muzyki. Była też instruktorem kulturalno-oświatowym i dyrektorem domu kultury. W sferze działań społeczno-kulturalnych najpierw była praktykiem, później - teoretykiem.

W czasie seminarium Teresa Leśniak - dyrektor Krośnieńskiej Biblioteki wygłosiła referat zatytułowany „Animator - kim jest, kim powinien być - wyzwania na dziś i jutro”. W referacie podkreśliła rolę animacji w różnych segmentach życia społecznego, bowiem animacja stanowi bodziec do działań zmierzających do samorozwoju, aktywnej przynależności do społeczeństwa, przyjęcia postawy twórczej oraz prowadzi do zmodyfikowania pracy instytucjonalnej poprzez otwarcie jej na środowisko.

Główny cel animacji to pobudzanie aktywności jednostek i grup, aby były pełnoprawnymi uczestnikami i podmiotami w każdej sferze życia społeczno-politycznego, aby stawały się członkami społeczeństwa demokratycznego. Animacja odwołuje się do podstawowych wartości takich jak: wolność, pokój, prawda, sprawiedliwość, piękno i altruizm. Animacja skierowana jest ku zmianom w otaczającej nas rzeczywistości i obejmować powinna swym działaniem wszystkie segmenty użytkowników.

Teresa Leśniak mówiła o roli i zakresie działań współczesnego animatora kultury, który powinien nie tylko nadążać za ciągłymi zmianami, ale powinien być o krok naprzód.

W pracy animatora kultury istotna jest wiedza i doświadczenie, jak również wielka pasja, którą animator potrafi zarazić innych, potrafi pociągnąć za sobą „bezimienny tłum”, aby razem zmieniać rzeczywistość i tworzyć nowe wartości, których rezultatem będzie harmonijny rozwój społeczeństwa.

Organizatorzy planują wiosną przyszłego roku kontynuować tematykę działalności marketingowej instytucji kultury oraz przeprowadzić warsztaty metodyczne.

 

Kalendarz wydarzeń

Kwiecień 2024
P W Ś C P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Początek strony